Sauny

Pravidelné saunování otužuje organismus a posiluje imunitu, protože se tělo více potí, snáze se zbavuje toxických látek a zlepšuje se i prokrvení tkání. Za předpokladu, že nevynecháte ochlazovací lázeň, budete se těšit z krásnější pleti a hladší pokožky.Klasická finská sauna je, vytápěna elektrickými kamny s horkými kameny. Pro dospělé rozehříváme na 90-100°C. Pro děti je vhodná teplota 40-50°C. Pokud děti chodí pravidelně, lze zvýšit teplotu na 70°C. Doporučená délka pobytu v sauně je 8-15 minut. Pro ochlazení můžete užít sprch nebo pobytu ve venkovní části. Sauna je pro 5 osob. 

Kneippova lázeň

Kneippova kúra je součástí vodoléčby, při které se využívá střídavé působení teplé a studené vody, které podporuje tkáňový metabolismus a prokrvení.

Kneippova kúra je vhodná při bolestech hlavy, syndromu chladných nohou, u počínajících varixů, uvolnění kotníků a kloubů nohou.

O saunování

Před saunováním

Pro optimální průběh saunování je třeba dodržovat určité zásady: organismus by měl být "v pohodě", každý by si měl vyhradit dobu v délce cca 90 minut. Člověk by neměl být hladový, ale ani s plným žaludkem.

Saunující se omyje mýdlem, osprchuje teplou vodou a před vstupem do prohřívárny se osuší, aby nezvyšoval vlhkost v prohřívárně. Při první návštěvě prohřívárny si sedne nebo lehne na spodní pryčnu na prostěradlo.

Saunování má tři fáze - samotné pocení, ochlazování a následnou relaxaci.

1. Fáze první - pocení

Saunování je individuální požitek, proto jej musí každý jednotlivec vyzkoušet a najít ten nejvhodnější způsob. Individuální je především doba pobytu v potírně.

Většinou se hovoří o délce okolo deseti minut. Spolehlivým ukazatelem skončení pobytu v potírně je nástup mohutného pocení. Účinek tepla je možné zesílit kartáčováním pokožky.

2. Fáze druhá - ochlazení

Po přehřátí následuje rychlé zchlazení. Rychlost zchlazení je individuální záležitostí - nejpomalejší účinek má přechod do studeného vzduchu, o něco rychleji působí studená sprcha, nejrychleji potom skok do bazénku se studenou vodou o teplotě 8 – 12°C. V regeneraci se doporučuje co nejrychlejší zchlazení, tedy skok do bazénku.

Toto zchlazení není nepříjemné, protože většinou dochází k paradoxnímu pocitu tepla, který je vyvolán velmi intenzivním podrážděním ohromného počtu kožních termoreceptorů. Po určité době začne každý pociťovat chlad, někdy až mrazení a bodání, a to je ten nejlepší okamžik pro opuštění chladné lázně...

 3. Fáze třetí – relaxace

 Po ochlazení se doporučuje krátký odpočinek na lehátku, pokud nenastoupí pocit chladu. Tato doba je individuální, ale přibližně 10 minut. Pak se opět vydejte do krásně rozehřáte sauny. 

Ukončení saunování

Po skončení saunování nezapomeňte na relaxaci. Nepospíchejte, tělo potřebuje určitý čas na zklidnění a vyrovnání se s teplotními výkyvy. Proto se nedoporučuje ihned vycházet na studený vzduch. V této době také patří k dobrým zvykům doplňovat ztracené tekutiny.

Ideální jsou vody bez bublinek, případně minerálky, přírodní šťávy nebo vlažný čaj. Alkohol v žádném případě. Po sauně je třeba vynechat intenzivní tělesnou námahu. Vhodná je naopak chůze pěšky k domovu. Tam je dobré ošetřit odmaštěnou pokožku vhodným krémem. Pokud následuje nerušený spánek, je skvělý pocit po saunové lázni zaručen.

Saunování dětí

Jakmile usoudíte, že vaše dítko vydrží alespoň 3-5 minut posedět v sauně, nastává správný čas pro návštěvu sauny. Děti musí mít nižší teplotu – cca 70°C . Prohřívají se tak dlouho, až se jim na nose objeví první kapičky potu. Poté by měla následovat alespoň chladná sprcha. 

Pro malé děti má saunování význam nejen hygienický a preventivně ochranný, ale podílí se také na vzniku kladných návyků. Naše relaxační centrum má dobré zkušenosti se saunování dětí ze školky a může je všem jen doporučit.